SEKADAR BERKONGSI PENGALAMAN,, ILMU YANG CETEK INI SEBAGAI USAHA KECIL UNTUK MENGAJAK KPD KEBAIKAN.. SEMOGA MENDAPAT MANFAAT YANG BERGUNA DI SINI DAN MENGGAPAI REDHA ALLAH.. DENGAN IZIN-NYA..

Friday, January 14, 2011

Jihadku...

Assalamualaikum.

Sudah dua minggu sekolah dibuka. Maka sudah dua minggu saya kembali menjalankan tugas saya sebagai seorang pelajar. Menggalas amanah mak dan abah supaya belajar. Minggu pertama pelajar tingkatan 4 belum diagihkan dengan buku teks lagi... Ermm.. Mungkin sibuk dengan orientasi pelajar tingkatan 1. Walau bagaimanapun, pada hari Isnin minggu kedua, buku teks telah berada di tangan. Alhamdulillah.

Saya wa sodiiqootii telah mula belajar. 11 subjek semuanya+2= 13. Yang 2 tu, PJK dan Sivik. Biology, Chemisty, Physics, Pendidikan Syariah Islamiyah, Al-Quran dan As-Sunnah, Additional Mathematics antara subjek yang baru saya jumpa di tingkatan 4. Ermm.. Agak-agak susah ka mudah??? Susah??? Mudah??? Pada pendapat saya, susah jika kita ambil mudah. Manakala sesuatu pelajaran itu akan menjadi mudah jika kita ambil susah (ambil berat).

Pada catatan kali ini, saya ingin berkongsi sedikit 'ilmu. Chemistry??? Physics??? Biology??? Bukan, tetapi 'ilmu yang lebih luas daripada itu iaitu 'ilmu Allah S.W.T. Mari kita lihat firman Allah tentang 'ilmu:

"Katakanlah: Kalau sekiranya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku, sungguh habislah lautan itu sebelum habis ditulis kalimat-kalimat Tuhanku, meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula)."
Surah Al-Kahfi, surah ke-18, ayat 109.


"Dan seandainya pohon-pohon di bumi menjadi pena dan laut (menjadi tinta), ditambahkan kepadanya tujuh laut (lagi) sesudah (kering)nya, nescaya tidak akan habis-habisnya (dituliskan) kalimat Allah. Sesungguhnya, Allah Maha perkasa lagi Maha Bijaksana."
Surah Luqman, surah ke-31, ayat 27.

Melihat dan merenung kepada kedua-dua ayat al-Quran di atas, kita boleh simpulkan bahawa luasnya 'ilmu Allah tidak terhingga. 'Ilmu kita??? Hanya sedikit daripada 'ilmu yang Maha Bijaksana. Apabila saya belajar Biology, terasa kecil sangat diri ini di hadapan Allah. Betapa halusnya ciptaan Allah sehinggakan tidak dapat dilihat oleh mata kasar manusia. Dalam sel manusia itu sendiri, ada lagi sel-selnya yang kecil yang mempunyai fungsi-fungsi mereka. Itulah amanah yang Allah berikan kepada sel untuk menggerakkan tubuh manusia, melancarkan pernafasan dan sebagainya.

Persoalannya, adakah saya sudah cukup hebat untuk bangga diri di muka bumi ini sebagai orang yang ber'ilmu??? Adakah jurutera-jurutera, doktor-doktor, peguam-peguam, saintis-saintis di luar sana boleh mengatakan bahawa 'ilmu mereka telah cukup dan sudah tinggi??? Jawapannya, sudah semestinya TIDAK. Penyakit bagi orang yang ber'ilmu ialah bangga dengan 'ilmunya. Na'udzu billahi min dzaalik. Masih terlalu banyak lagi 'ilmu Allah yang belum dipelajari, diterokai.

Berbalik kepada jihad saya dalam menuntut 'ilmu. Saya dan rakan-rakan di luar sana perlu mujahadah dalam mencari 'ilmu Allah. Kerana apa??? Kerana syaitan dan nafsulah yang akan menjadi pengganggu. Berdoalah kepada Allah agar diberi kekuatan untuk belajar kerana-Nya. Niat mestilah tepat kerana Allah, ingin membantu deen Allah. Niat hanya kerana peperiksaan tidak membawa diri ini ke mana-mana. Selepas tamat persekolahan, 'ilmu hilang begitu sahaja. "Ya Allah, aku mohon kepada-Mu agar diberikan kekuatan dalam jihadku menuntut 'ilmu, jadikanlah usahaku ketika belajar hanyalah kerana-Mu dan agama-Mu dan janganlah kerana yang lain." Ameen ya rabbal 'aalameen.

Pesan saya buat diri yang lemah ini dan saudara-saudara seagama saya, agar berusahalah berjihad menuntut 'ilmu kerana Allah. Semoga kita dapat bersama-sama bangkit menolong deen yang suci ini seterusnya tercatat sebagai para syuhada' di sisi Allah S.W.T. Insya-Allah.

5 comments:

  1. ilmu itu diziarahi, bukan menziarahi..
    ilmu itu didatangi, bukan mendatangi..
    ~Imam Malik
    moga dalam redha Allah selalu :)

    ReplyDelete
  2. terima kasih... insya-Allah, moga kita sama-sama dalam redha-Nya...

    ReplyDelete
  3. syukran ukhti ats pringatan trsebut..
    moga kita sntiasa dberi ptunjuk oleh Allah dlm mmilih arh prjlnn..sma2 mnimba ssetitik dri Ilmu Allah..

    ReplyDelete
  4. Sabda Rasulullah s.a.w. yg b'mksd,
    "Barangsiapa yg mahukan dunia mestilah dgn ilmu,dan bargsiapa yg mahukan akhirat perlu juga dgn ilmu,dan bargsiapa yg mahukan kedua2nya hendaklah dgn berilmu."

    Kepentingan ilmu ditegaskan Rasulullah,
    Tidakkah umatnya mahu berfikir?

    Shbt, hbt p'kongsian..
    teruskan usaha,
    wjudkan suasana :)

    ReplyDelete