SEKADAR BERKONGSI PENGALAMAN,, ILMU YANG CETEK INI SEBAGAI USAHA KECIL UNTUK MENGAJAK KPD KEBAIKAN.. SEMOGA MENDAPAT MANFAAT YANG BERGUNA DI SINI DAN MENGGAPAI REDHA ALLAH.. DENGAN IZIN-NYA..

Sunday, December 9, 2012

Seringkas mungkin...

Salam buat pembaca sekalian. Moga dalam rahmat-Nya...

Lama saya tidak ke blog ini. Alhamdulillah, habis sudah SPM. Namun, tidak bermakna berakhirnya perjalanan seorang hamba yg berusaha di muka bumi ini.

Konsep tawakkal ialah serah diri kpd Allah setelah berusaha bersungguh-sungguh. Kini, jgn kau lupa wahai diri utk berdoa kpd Pencipta agar jawapan yg kau tulis diredhai-Nya, lantas diredhai si pemeriksa.

Dlm catatan yg ringkas ini, penulis ingin kongsikan sedikit episod semalam apabila berakhirnya kehidupan penulis sebagai pelajar sekolah.

Teringat kata-kata pengawas peperiksaan SPM setelah tamatnya kertas terakhir pada 5/12/2012~Pend. al-Quran & as-Sunnah.

Katanya: Ok, hari ni last pakai uniform sekolah, lepas ni dah nak masuk alam dewasa. Kami harap kami
               dapat jumpa lagi calon-calon di puncak kejayaan.

Sensitif juga diri ini tatkala mendengar kata-katanya yg saya anggap sebagai satu nasihat bagi menempuh dugaan yg lebih mencabar di luar sana, bergenang si air mata. Adakah aku cukup kuat menghadapi ujian mendatang??? Pasti! Ujian itu pasti! terpulang kpd setiap insan sama ada berusaha utk menepisnya atau biarkan diri hanyut ditimpa badai dan gelombang. Fikir-fikirkan wahai diri!!!

Engkau kian dewasa, umur semakin tua. Mesti semakin matang. Fikirlah secara beradab. Ada 3 adab berfikir yg telah saya pelajari.

  • berfikir menurut wahyu
  • berfikir mencari kebenaran
  • berfikir utk pembangunan umat

Cemerlang akademik tidak menjamin cemerlangnya kehidupan.
Cemerlang akademik cemerlang teorinya, cemerlang kehidupan cemerlang praktikalnya.
Hidup ini ibarat roda. Jangan lupa wahai manusia!

Saya yakin dan percaya, banyak suka dan duka, pahit dan manis yg telah dilalui oleh para pembaca sepanjang bergelar pelajar sekolah dan masih terpahat kukuh dlm ingatan atau mungkin juga masih segar dlm memori kalian. Semoga semua itu menjadi iktibar, panduan dan pengajaran bagi menghadapi kehidupan mendatang. Pengalaman itu guru yg terbaik.

Penulis rasa cukup sekadar ini dahulu. Jika dipanjangkan umur, kita kongsikan pengalaman atau bertukar-tukar pandangan. Insya-Allah. Barakallahufiikum.



No comments:

Post a Comment